23 apr. 2011

Påsken

Igår åt man fisk, för det var långfredagen och då äter man inget annat kött, för det var dagen Jesus led. Jag läser på en sida:" Idag, långfredagen, så ärar miljoner katoliker i hela världen Jesu död genom att göra den stora uppoffringen och äta fisk". Uppoffring, tänker jag. Fisk är väl gott?

Idag väcktes jag halv sju av en skrikande gris som de hämtat från hagen för att slakta. Vad bra, nu ligger Jesus i graven så nu slipper de uppoffra sig mer.

Imorgon uppstår han, så då firas det med party party och fylla.

Det var påsken här.

Förresten, tillbaka till grisen. Skrikande grisar är verkligen inget trevligt! Har ni hört en gris skrika nån gång? Den låter precis som jag nog också skulle om jag var i samma situation - vrålar av skräck för döden. Jag ryser när jag hör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar