12 juli 2010

Hösten snart här

Glömde ta bilder i lördags som jag skrev om, så det får bli nästa gång!

Idag har vi som en stor avskärmning satt upp en stor presenning mitt i det (ännu ofärdiga) husbygget i Palavé, och vi planerar sätta upp fönster i alla fall i den delen av huset så att vi kan börja ha  mötena där så snart som möjligt. Ännu är bara grundfärgen målad, och det är en hel del att fixa, men vi vill börja använda huset, och allt som behövs göras få ske med tiden och då det går.

Skrev även en liten inventarielista idag på skolmöbler och annat som hör till skolan. Fyra kvinnor kom under morgonen förbi där vi var och ville skriva in sina barn, och vart jag än går i Palavé möter jag människor som vill skriva in sina barn i Comunidad Maranatas skola. Man förstår dem. Det är dyrt för de fattiga att ha sina barn i skolor. Uniformer som ska betalas, allt skolmaterial, och till och med när de gör ett prov måste de betala för det. Det är svårt att säga nej till alla dessa som frågar, men vi är ganska begränsade och kan inte ha alldeles för många barn. Det är ett svårt jobb ibland att välja ut de som man tycker har störst behov av hjälp. Man skulle ju vilja skriva in hela Palavé egentligen!

Troligtvis kommer vi åka till Baptiste ganska snart framöver för liknande ärende. Berno åkte dit för några dagar sedan, men blev sjuk då han kom dit och kunde inte göra något. Läskigt att åka dit ensam och ligga där långt uppe i en Haitisk bergsby och vara sjuk! Nej, framöver åker vi inte ensamma. Som sagt åker vi dit snart, och det är för att hjälpa några handplockade barn med inskrivning i skolor där uppe och med alla avgifter som tillkommer. Som jag skrivit om tidigare är det massvis med barn där uppe som inte går i skola pga fattigdom.

Ibland undrar jag hur länge vi kommer att kunna arbeta med det vi gör, och hur långt kommer vi att kunna sträcka oss? Hur ser framtiden ut för skolan i Palavé? Är ju ingenting man kan förutspå, så vi får ta en dag i taget och göra det som går nu. Jag tror och hoppas på att vi ska kunna utvidga arbetet med barnen ännu mer i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar