19 dec. 2012

Inte med hög visdom

När jag kom till eder, mina bröder, var det också icke med höga ord eller hög visdom som jag kom och frambar för eder Guds vittnesbörd. 
Ty jag hade beslutit mig för, att medan jag var bland eder icke veta om något annat än Jesus Kristus, och honom såsom korsfäst. 
Och jag uppträdde hos eder i svaghet och med fruktan och mycken bävan. 
Och mitt tal och min predikan framställdes icke med övertalande visdomsord, utan med en bevisning i ande och kraft; ty eder tro skulle icke vara grundad på människors visdom, utan på Guds kraft.

(1 Kor 2:1-5)

Sitter här och bläddrat lite i Bibeln. Ofta blir det tumverser, som nu, och de här verserna av Paulus ger mig ett så rätt perspektiv på frågan om Guds kraft och på alla de tvivel som finns kring hans existens.

Vid ett flertal tillfällen har jag suttit och pratat med personer som kanske egentligen vill tro på Gud, men som inte kan eller förmår sig till det eftersom man för att kunna det behöver konkreta bevis för hans existens, eller för ex. Bibelns trovärdighet. Men hur mycket vi än har vridit och vänt på ord under en sådan diskussion så har vi inte kommit speciellt långt....möjligtvis rent teologiskt ja, och rent teoretiskt, men när det gäller en personlig övertygelse så har det varit i princip lönlöst att försöka övertala med "visdomsord" eller vetenskapliga resonemang.

...mitt tal och min predikan framställdes icke med övertalande visdomsord, utan med en bevisning i ande och kraft

En bevisning i ande och kraft är det enda som kan övertyga på djupet, som kan få en människa att känna Guds närvaro och existens även om hon inte ser honom med sina ögon; även om hon inte blir överbevisad av sina teologiska studier eller djupa funderingar. 

Ty jag hade beslutit mig för, att medan jag var bland eder icke veta om något annat än Jesus Kristus, och honom såsom korsfäst. 

Jesus ÄR kraften, Jesus är allt vi behöver för att bli totalt överbevisade. Om vi ser på honom och öppnar våra hjärtan för honom, då kommer han att bevisa sin existens för oss. Alla stora visdomsord och teologiska djupa vetenskapliga studier om religion faller platt till marken då vi får uppleva Jesus och hans kraft i våra liv. 

1 kommentar:

  1. Ja,det är så sant,kära Veronica!!!
    Guds rike består inte i ord,utan i kraft!!!
    Tack för allt fint,som du delar...
    Jag önskar dig och de dina en riktigt God,Välsignad,Fridfull och Fröjdefull Julhelg!!!
    Kramar ifrån oss här i Småland!!!

    SvaraRadera